page top

Eric Clapton ο «δρόμος» προς τη Blues

Δημοσιεύτηκε 31/12/2019 11:19

Ο Eric Clapton είναι ένας ζωντανός θρύλος της blues μουσικής για τη Βρετανία και σίγουρα όχι μόνο για αυτήν. Από παιδί είχε την ανάγκη να εκφραστεί μέσα από αυτή και πέρασε χιλιάδες ώρες εξασκώντας την. Παρόλα αυτά όμως, όπως συμβαίνει σε αυτές τις περιπτώσεις υπάρχουν κομμάτια και καλλιτέχνες που τον ενέπνευσαν περισσότερο δίνοντας του το όραμα να συνεχίσει δογματικά το είδος σπάζοντας τα μέχρι τότε στερεότυπα που ήθελε τη blues μουσική συνυφασμένη και αποδιδόμενη ως «μαύρη μουσική». Αυτό συμβαίνει και στις μέρες και για αυτό αξίζει να μελετηθεί περισσότερο. Πάμε να δούμε όμως μερικά κομμάτια και γεγονότα που ο ίδιος εξομολογείται ότι ήταν ο καταλύτης για την μετέπειτα της μεγάλης μουσικής του πορείας.


Big Bill Broonzy - Key To the Highway  

Πρόκειται σίγουρα για έναν από τους ήρωες του Clapton, μελετώντας την τεχνική του Broonzy άκουγε τις ηχογραφήσεις του ειδικά από το «Key To the Highway» και προσπαθούσε να παίξει πάνω σε αυτό. Η τεχνική του Big Bill Broonzy βέβαια είναι μοναδική μιας και χρησιμοποιούσε τον αντίχειρα για να παίζει σε ένα εύρος με 8 νότες ενώ ταυτόχρονα χρησιμοποιούσε τα υπόλοιπα δάκτυλα του παίζοντας διάφορα riff. Η ιστορία του Big Bill Broonzy ήταν τόσο ευρεία όσον αφορά την καλλιτεχνικότητά του συνδέοντας τόσο τις αγροτικές όσο και τις αστικές πλευρές της μπλουζ μουσικής. Ήταν επίσης ένας πολύ-παραγωγικός συνθέτης φτιάχνοντας πάνω από 300 τραγούδια που ήταν είτε νέες διασκευές παραδοσιακών μελωδιών ή εντελώς νέες μπλουζ συνθέσεις.


Bessie Smith - Nobody Knows You When You’re Down and Out

Εξασκώντας την τεχνική του Broonzy ο Eric Clapton θα καταγράψει ο ίδιος πολλές ώρες από αυτήν τη μελέτη και σίγουρα ακουγόταν τόσο καλά όσο και του Broonzy στους δίσκους του. Όταν άρχισε να κατανοεί και να προοδεύει όσον αφορά την τεχνική του Broonzy ο Clapton τότε θα μάθει και θα την εφαρμόσει παράλληλα σε άλλα τραγούδια όπως αυτό της Bessie Smith το Nobody Knows You When You’re Down and Out. Έχει ενδιαφέρον να σημειωθεί ότι στις αρχές τα γυναικεία φωνητικά αποτελούσαν ένα σημαντικό μέρος των μπλουζ του Clapton καθώς εκπαιδεύονταν ως μεταπτυχιακός φοιτητής και κάνοντας το Master του στην κιθάρα. Ο ίδιος από μόνος του είναι ένα πραγματικό μουσικό αντικείμενο μελετητής όσον αφορά τη blues κιθάρα και όχι μόνο δίνοντας του ταυτόχρονα την ικανότητα να δοθεί με ουσία και πνεύμα σε αυτή.


Big Bill Broonzy - Hey Hey Baby (Αιχμαλωτίζοντας την όλη αισθητική!)

Την πρώτη φορά που άκουσε τον Broonzy ήταν σε μια τηλεοπτική εκπομπή που έπαιζε σε ένα κλαμπ με ένα σκηνικό μιας μοναχικής γυμνής λευκής λάμπας που αιωρούνταν δημιουργώντας μια μυστηριώδη και ταυτόχρονα μαγευτική ατμόσφαιρα. Ο Broonzy έπαιζε ένα κομμάτι που ονομάζονταν «Hey Hey» που ήταν περίπλοκο και γεμάτο από ιδιαίτερες μουσικές φράσεις που παίρνουμε από την ανάμειξη σε 2 νότες δίνοντας μας κάτι ανάμεσα σε μινόρε και ματζόρε. Η Blues είναι γεμάτη από αυτούς τους απόκοσμους και υπέροχους ήχους και ο Clapton ήταν έτοιμος να τους «ρουφήξει» κάνοντας τους κτήμα του γρήγορα. Το όλο σκηνικό είχε τόσο βαθιές επιπτώσεις στον νέο τότε μουσικό που έδειξε να αντιλαμβάνεται πλήρως την αισθητική αυτή που θα τον καθόρισε στην μετέπειτα πορεία του.


Jimmy Reed – Baby what you want me to (Η επίδραση του Jimmy Reed και του Rock and Roll ήταν μεγάλη!)

Μετά τη μελέτη του Big Bill Broonzy ο Clapton άρχισε να μελετά άλλον ένα μεγάλο bluesman, τον Jimmy Reed. Ο Reed έπαιζε δωδεκά-μετρα blues που ο Clapton μιμούνταν δίνοντας ένα δικό του ρυθμό Boogie. Ο Reed υπήρξε μια σημαντική μορφή για τον Clapton επειδή είχε μια βαθιά επίδραση όχι μόνο στην μπλουζ μουσική αλλά και στο rock and roll. Με τη μελέτη της μουσικής του Jimmy Reed θα αποκτήσει ένα πιάσιμο μέσω του οποίου θα συγχωνεύσει τα αυθεντικά blues και το rock and roll ήχο που θα τον κάνουν να κυριαρχήσει στη Βρετανία κατά τη δεκαετία του 1960 κάνοντας τον ταυτόχρονα ένα μεγάλο αστέρι της μουσικής.


Muddy Waters - Hoochie Coochie Man (Ένας μεγάλος μέντορας)

Ο Clapton ακολουθώντας την μέχρι τότε πορεία του συνέχισε να μελετά και άλλους μεγάλους bluesmen που τους είχε ως πρότυπα μαζεύοντας τα άλμπουμ τους και δουλεύοντας πάνω σε αυτά. Μερικοί από αυτούς είναι ο Chuck Berry ο B.B. King και φυσικά ο Muddy Waters. Το ενδιαφέρον του όπως ήταν φυσικό για το ηλεκτρικό blues ολοένα και μεγάλωνε. Από του μεγάλους αυτούς μουσικούς αναμφισβήτητα πρωτοπόρος στην καρδιά του Clapton υπήρξε ο Muddy Waters που εκτός από προσωπικός του φίλος ήταν και μεγάλος μέντορας για αυτόν. Ο ίδιος ο Clapotn δεν αναφερόταν ποτέ στην τεχνική του Waters μιας και δεν θα μπορούσε αφού ήταν ο blues ήρωας του. Παρόλα αυτά όμως πολλές από τις τεχνικές του Waters εμφανίζονται στο παίξιμο του.


Alexis Korner - Night Time Is The Right Time (Ο Alexis Korner και οι Blues Incorporated)

Μετά από μία συναυλία του Alexis Korner και της blues μπάντας του που έπαιζαν στο Λονδίνο ο Clapton εμπνεύστηκε να αγοράσει μια ηλεκτρική κιθάρα ρωτώντας τον παππού του και τη γιαγιά του. (Μέχρι τότε είχε μια σπασμένη ακουστική Washburn) Ο Alexis Korner φυσικά ήταν ένας από τους μεγαλύτερους «ιδρυτές-ηγέτες» της Βρετανικής blues και blues-rock σκηνής μαζί με τον John Mayall που υπήρξε ο εμπνευστής πολλών μουσικών. Μέσα από τους Blues Incorporated βρέθηκαν ο Jack Bruce και ο Ginger Baker με τους οποίους αργότερα ο Clapton θα έφτιαχνε το supergroup Cream. Οι Blues Incorporated ήταν η απόδειξη μέχρι τότε ότι υπήρχε κοινό που παρακολουθούσε και άκουγε τις Αμερικάνικες μουσικές ρίζες στη Βρετανία.


 Alexis Korner Blues Incorporated -Kansas City (Ο Eric Clapton αγοράζει την πρώτη του ηλεκτρική!)

Ο Eric Clapton αγοράζει την πρώτη του ηλεκτρική. Για την ακρίβεια ήταν η ίδια κιθάρα που είχε δει να κρατά ο Alexis Korner στη συναυλία του Λονδίνου. Ήταν μια διπλή cutaway ηλεκτροακουστική Kay βασικά ένα αντίγραφο της Gibson ES-335 που κόστιζε 10 λίρες ενώ η Gibson είχε κόστος 100 λίρες. Το παράπονο του ήταν ότι η κιθάρα είχε ένα κιτρινωπό ροζ χρώμα και ότι επειδή δεν είχε ενισχυτή θα έπρεπε να χρησιμοποιήσει την κιθάρα του μόνο με ακουστικό τρόπο. Πάντως εκείνη τη στιγμή ήταν που αποφάσισε ότι θα ήθελε να είναι ένα ηλεκτρικός κιθαρίστας παρόλη την αγάπη στα παραδοσιακά ακουστικά blues.


 Robert Johnson - Kind Hearted Woman Blues (Ο Eric Clapton σύντομα συναντά τη μουσική του Robert Johnson)

 

Ο Eric Clapton σύντομα συναντά τη μουσική του Robert Johnson και στο πρώτο του άκουσμα ήταν ιδιαίτερα αρνητικός κυρίως όσον αφορά την ωμότητά του αλλά και τον αυθεντικό τρόπο που έκανες τις περιγραφές μέσα από τους στίχους των τραγουδιών του. Μετά όμως αφού άκουσε λίγες φορές ακόμα το δίσκο αποφάσισε ότι ανακάλυψε ένα είδος γκουρού της blues και σκέφτηκε ότι ακολουθώντας το παράδειγμα αυτού του ανθρώπου θα ήταν η «σπουδή της ζωής του». Πολλές φορές μάλιστα ανέφερε ότι ο Robert Johnson είναι ένας master και η επιτομή του blues ως ύψιστη μορφή τέχνης. Πέραν όμως αυτών τον ιντρίγκαρε το γεγονός ότι η τεχνική του ήταν τόσο περίπλοκη και ειδικά προσαρμοσμένη για να ακομπανιάρει τα τραγούδια του.


Freddy King - Hide Away (Η στιγμή της ανώμαλης προσγείωσης!)

Άλλη μια μεγάλη επίδραση στον νεαρό Clapton ήταν όταν άκουσε ένα δίσκο του Freddy King. Ένα ιδιαίτερα εντυπωσιακό σόλο κιθάρας σε αυτόν το δίσκο τον έκανε να συνειδητοποιήσει ότι παίζοντας κιθάρα ήταν κάτι πολύ περισσότερο από απλώς μια συνοδεία σε ένα τραγούδι. «Η στιγμή της ανώμαλης προσγείωσης» Από αυτό το σημείο και μετά, άρχισε να δουλεύει όλο και περισσότερο το να παίζει σόλο στη blues κιθάρα και αυτό θα γίνει το σημείο εστίασης του σε ένα μεγάλο μέρος της μουσικής του καριέρας και ειδικά στις ζωντανές εμφανίσεις του. Η Κιθάρα δεν ήταν πλέον για συνοδεία ήταν η ίδια το κεντρικό σημείο ενδιαφέροντος ενός μουσικού σχήματος.


 John Lee Hooker - Boogie Chillen (Clapton και οι The Roosters)

 

Πριν ο Clapton ενταχθεί στους The Yardbirds έπαιζε σε μια μπάντα που λέγονταν The Roosters που αποτελούνταν από ομοϊδεάτες και ενθουσιώδεις της Blues. Το ρεπερτόριο της μπάντας ήταν διασκευές μεγάλων bluesmen όπως ο John Lee Hooker, Freddie King, Muddy Waters και άλλοι. Δυστυχώς, η μπάντα δεν είχε τα οικονομικά μέσα για να κάνει επιτυχία και διήρκεσε μόνο έξι μήνες. Σίγουρα όμως βοήθησε τον Clapton να μάθει να στήνει μια μπάντα παίζοντας με μουσικούς που αγαπούσαν τις ίδιες μουσικές και έτσι να γίνει ένας master στο είδος του και στα μάτια ορισμένων οπαδών του ένας μικρός θεός!

Σχολιάστε το άρθρο

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Facebook
Twitter GooglePlus