page top

Συνέντευξη με τον Γιώργο Τιάκα από τους «Χρονίρ»

Επιμέλεια : Jacek Maniakowski

Δημοσιεύτηκε 31/12/2019 11:19

Το μουσικό σχήμα «Χρονίρ» αποτελεί συνέχεια του συγκροτήματος «Εν Λευκώ» καθώς δημιουργήθηκε από τον Γιώργο Τιάκα που ήταν ο βασικός συνθέτης, στιχουργός, τραγουδιστής και κιθαρίστας του...


 

 

Καταρχήν ποιοι είστε;
Πίσω από τα τύμπανα κάθεται ο Χρήστος Γεωργίου , στο μπάσο ο Γιώργος Μαυρόπουλος , στην κιθάρα ο Απόστολος Κελεμπέκης και στην φωνή και δεύτερη κιθάρα ο Γιώργος Τιάκας. Σε μπασιστικές ειδικές αποστολές-ηχογραφήσεις ο Βασίλης Παπαντωνίου.

Χρονίρ, κάπως μαγικό όνομα πως προέκυψε;
Όπως έχουμε ξαναπεί , το όνομα είναι από βιβλίο του Μπόρχες. Προέκυψε από τις προσωπικές μου αναζητήσεις και ανησυχίες για επιστημονικά αλλά και κοινωνικοπολιτικά ζητήματα. Η νοηματική χροιά περιλαμβάνει όλα εκείνα τα έργα που δεν είχαν «επαφή» με την πραγματικότητα της εποχής τους , αλλά κατάφερναν να μεταδώσουν ιδέες που δικαιώθηκαν στο μέλλον ή να περιγράφουν συμπεριφορές των ανθρώπων που παραμένουν μέχρι και σήμερα. Επίσης περιλαμβάνει το γεγονός για τα Ελληνικά δεδομένα , πως οι περισσότεροι θρύλοι της Ελληνόφωνης ρόκ σκηνής δοξάστηκαν μετά θάνατον…

Πριν από το τωρινό συγκρότημα συμμετείχες και στους Εν λευκό... μίλησε μας για εκείνη την περίοδο....
Ήταν η θρυλική περίοδος των 90’s που μπορούσαν με κάποια σχετική ευκολία πολλά συγκροτήματα να δισκογραφήσουν σε κάποια εταιρεία… Δεν υπήρχε βέβαια καμία προβολή , οπότε ήταν δώρο – άδωρο , όπως έδειξε και η ιστορία. Υπήρχε όμως κάτι που δεν υπάρχει τα τελευταία χρόνια δυστυχώς. Όρεξη για δημιουργία και για μουσική… Οι περισσότερες μπάντες προσπαθούσαν να φτιάξουν δική τους μουσική και όχι να είναι διασκευομπάντες για το νυχτοκάματο ή για την προβολή τους στον τοπικό γυναικείο πληθυσμό…(για να το πούμε κόσμια). Η πρόβα γινόταν πρώτα για να γουστάρουν οι μουσικοί και όχι με στόχο κάποιο live. Οι εμφανίσεις δεν ήταν αυτοσκοπός , αλλά η φυσική εξέλιξη μίας μπάντας που έφτανε πρώτα σε ένα καλό παικτικό επίπεδο και πολλές φορές έχοντας και τη δική του μουσική για να παρουσιάσει.

Τελικά γιατί διαλύθηκε;
Κατά ένα μέρος διαλύθηκε όπως και οι περισσότερες μπάντες στην Ελλάδα…επειδή τα μέλη τους άλλαξαν προτεραιότητες και δεν είχαν και την «εύκολη» επιτυχία που οι περισσότεροι προσδοκούν… Κατά ένα άλλο μέρος μεταλλάχθηκε στους Χρονίρ , οπότε δεν διαλύθηκε, αλλά συνέχισε με άλλη μορφή. 

Οι χρονίρ είναι συνέχεια ή κάτι διαφορετικό;
Και τα δύο… ξεκίνησε σαν συνέχεια αφού αποτελείτο από τα περισσότερα μέλη τους και από τον άνθρωπο που έγραφε στο μεγαλύτερο ποσοστό τα τραγούδια τους τον Γιώργο Τιάκα. Βέβαια όπως είναι φυσικό διαφοροποιήθηκε στη συνέχεια και εξελίχθηκε σε όλα τα επίπεδα…

Ο ήχος σας φλερτάρει με σκληρές πλευρές της ροκ, αλλά ο στίχος είναι σκληρός μέχρι και κυνικός. Γιατί επιλέξατε αυτήν την θεματολογία;
Επειδή θεωρούμε πως ο δημιουργός οφείλει να παρουσιάζει την οπτική του για τα όσα βιώνει καθημερινά , αλλά και σε βάθος χρόνου. Πάνω από όλα όμως πιστεύουμε ότι μέσα από τα τραγούδια πρέπει ο σκεπτόμενος άνθρωπος να μπορεί να εκφραστεί και να πιστοποιεί τις αλήθειες του…Η επικοινωνία με το ακροατήριο μας είναι ο στόχος και όχι τα κοινότυπα αγαποτράγουδα που μπουχτίσαμε τόσα χρόνια. Ούτε θεωρούμε λογικό να βιώνουμε τόσα άσχημα πράγματα στην ζωή μας και να προσποιούμαστε ότι δεν τρέχει τίποτα και να γράφουμε τραγουδάκια για να κουνάνε τους γοφούς τους οι κοπελίτσες στα νυχτερινά μαγαζιά.

Ένας μουσικός και κατ' επέκταση καλλιτέχνης πρέπει να είναι απομονωμένος από την καθημερινότητα ή μέσα σε αυτήν;
Μέσα φυσικά… Πρέπει να αφουγκράζεται την κάθε στιγμή , να την περνάει από τα φίλτρα του και να καταγράφει τα συμπεράσματα ή τα συναισθήματα του.

Πιστεύεις ότι η καθημερινότητα έχει έλλειψη της τέχνης;
Ποιανού η καθημερινότητα; Η δική μου όχι… έχω 14 χρόνια τώρα κλειστή την τηλεόραση. Διαβάζω βιβλία και ακούω πολύ μουσική , από όλα σχεδόν τα είδη της. Οι περισσότεροι όμως δεν την έχουνε κλειστή την τηλεόραση , οπότε δεν έχουν και χρόνο για τίποτε άλλο… 

Ήσουν και συ μέρος στην μεγάλη έκρηξη της ελληνόφωνης ροκ σκηνής, πιστεύεις ότι μπορεί να ξαναγίνει κάτι τέτοιο;
Θα πρέπει ο κόσμος να αλλάξει (πράγμα δύσκολο…) για να ξαναζήσουμε κάτι τέτοιο. Να μην πηγαίνει σε μία συναυλία μόνο για να ακούσει τις φίρμες , αλλά να ενδιαφέρεται και για καινούρια τραγούδια. Να πηγαίνει στην συναυλία για να απολαύσει την μουσική και όχι για να περηφανεύεται ότι ήταν και αυτός εκεί. Να μην κοιτάζει πώς να βγει μία φωτογραφία ή να ποστάρει το πού βρίσκεται, αλλά να χάνεται στις μουσικές… να ταξιδεύει στη μαγεία τους. 

Πιστεύεις ότι υπάρχει κάποιο σημείο σύνδεσης με τις μπάντες του δεκαετίας του '90 με αυτές που ξεκινάνε τώρα. Αν ναι ποιο είναι;
Δεν πιστεύω πως υπάρχει πλέον κάτι κοινό. Οι περισσότεροι που ξεκινάνε προσπαθούν να μοιάζουν με τα γκρουπ του εξωτερικού. Και φυσικά όπως ανέφερα και παραπάνω πολλές φορές ο στόχος τους είναι να παίξουν σε κάποια σκηνή ακόμα και αν μετράνε λίγες μέρες μόνο ζωής… Ο Σιδηρόπουλος, ο Άσιμος, ο Αγγελάκας και γενικά όσοι είχαν να εμφυσήσουν ιδέες και προβληματισμό στα καυστικά τραγούδια τους έχουν περάσει ανεπιστρεπτί. 

Εσείς απευθύνεστε σε κάποιο συγκεκριμένο κοινό;
Όπως θα έχεις καταλάβει απευθυνόμαστε στους σκεπτόμενους ανθρώπους. Αυτούς που θέλουν να εκφραστούν και όχι να ξεχαστούν μέσα από τα τραγούδια που επιλέγουν να ακούσουν. 

Για πες μας για την συμμετοχή σας στην Rock N Roll Republic και πως βλέπεις αυτήν την κίνηση;
Είναι νωρίς ακόμα για να πούμε οτιδήποτε. Πολλά καλά πράγματα ξεκίνησαν και δεν τελείωσαν ποτέ στον χώρο μας… 

Η κυκλοφορία ενός άλμπουμ δεν είναι κάτι εύκολο, αισίως φτάσατε στα τέσσερα... μίλησε μας γι αυτές τις δουλειές.
Παραθέτω αναλυτικά την δισκογραφία μας:

  • Η πρώτη δισκογραφική τους δουλειά με τίτλο: “Στο στόμα της τρέλας” κυκλοφόρησε το 2003 σαν ανεξάρτητη παραγωγή , με πρωτοβουλία του συγκροτήματος, γεγονός που σε συνδυασμό με την παρουσία ενός από τα καλύτερα βιντεοκλίπ στο χώρο, τους καθιέρωσε στην Ελληνόφωνη rock σκηνή.
  • Το 2008 κυκλοφορεί επίσημα στο εμπόριο η δεύτερη δισκογραφική τους δουλειά (το ομώνυμο “Χρονιρ”), που αποτέλεσε μουσικό γεγονός, αφού στην παρουσίαση του δίσκου αυτού παραβρέθηκαν μουσικοί από τα συγκροτήματα: Δυτικές Συνοικίες , κεραίες, Ελληνιστάν, Πράσσειν Άλογα, Τρύπες, Δυτικός Άνεμος, Δημήτρης Γκουλούσης και άλλοι, δίνοντας δικαιολογημένα την αφορμή για τον χαρακτηρισμό αυτό και δίνοντας έτσι ιδιαίτερη βαρύτητα στην δουλειά του συγκροτήματος. Χαρακτηριστικό τραγούδι που ξεχώρισε είναι το “Στη χώρα του τίποτα” που κατόπιν μεγάλης ζήτησης κυκλοφόρησε ξανά το 2010 Στη συλλογή Ελληνόφωνου ρόκ με τίτλο : ”Φταίνε οι φωνές μας…” και στην διαδικτυακή συλλογή underground όνειρα 2
  • Το 2012 έρχεται και η Τρίτη δισκογραφική δουλειά του συγκροτήματος με τίτλο : “Save the planet…” Με “καινούριο” ήχο , με δυναμικές συνθέσεις και με μία άλλοτε αυτοσαρκαστική και άλλοτε χιουμοριστική διάθεση. Ευχάριστη έκπληξη αποτελεί και η συμμετοχή του Γιάννη Γιοκαρίνη στην δουλειά του συγκροτήματος! Ο καταξιωμένος καλλιτέχνης “ ντύνει ” με χαρακτηριστικά Hammond - ηχοχρώματα τα τραγούδια : “Αι δανείσου” και “Αλεξάνδρεια” με τον δικό του ιδιαίτερο τρόπο ! Ερμηνεύει με μοναδικό τρόπο το “Καταναλώνω” (παίζοντας και το ακορντεόν…) και συμμετέχει στα φωνητικά του “έφυγε ο Σταμάτης”.
  • Το 2013 μετά από πρόταση της “Ελληνοφρένειας” και του μουσικού σχήματος Kollektiva επιλέγονται μεταξύ 140 καλλιτεχνών και συγκροτημάτων πανελλαδικά, στην τελική 30άδα και συμμετέχουν στην συλλογή με τίτλο: “Μια απάντηση” μαζί με καταξιωμένους καλλιτέχνες του χώρου, όπως: Φίλιππος Πλιάτσικας, Χρήστος Θηβαίος, Magic de spell, Μίλτος Πασχαλίδης, Δημήτρης Ζερβουδάκης και άλλους.
  • Το Φεβρουάριο του 2014 κυκλοφορεί η διαδικτυακή συλλογή underground όνειρα 4 στην οποία συμμετέχουν με το τραγούδι «εποχή».
  • Η τέταρτη δισκογραφική δουλειά με τίτλο “Γκρίζα χώρα” είναι έτοιμη. Αποτελεί ένα τολμηρό μουσικό βήμα με πολλά χαρακτηριστικά progressive rock , γεγονός πρωτόγνωρο για τα Ελληνικά δεδομένα. Φυσικά περιλαμβάνει και τραγούδια στο γνώριμο πλέον ύφος των Χρονίρ… και την στιχουργία σε υψηλό επίπεδο. Τα τραγούδια μπορείτε να τα ακούσετε ελεύθερα στην διαδικτυακή σελίδα : www.reverbnation/xronir

Πως θα χαρακτηρίζατε τις ζωντανές εμφανίσεις σας;
Θα ήθελα να τις χαρακτηρίζει ο κόσμος και όχι εμείς…οπότε το αφήνω σε εκείνους. 

Άκουσα μια άποψη ότι η ελληνική σκηνή υπάρχει μόνο στο διαδίκτυο, ισχύει κάτι τέτοιο;
Δεν νομίζω… Σημαντικά σχήματα και μουσικοί του χώρου μας , όπως οι Πράσσειν άλλογα , τα μωρά στη φωτιά , ο Γιοκαρίνης , ο Λάκης Παπαδόπουλος οι magic de spell οι μαύρη μαγιονέζα και άλλοι είναι ακόμα δραστήριοι , τόσο δισκογραφικά όσο και συναυλιακά. 

Τι πιστεύεις ότι πρέπει να γίνει και από ποιους φορείς, ώστε τα live να ξαναποκτήσουν την αίγλη, αλλά και την ανταπόκριση που είχαν στο παρελθόν;
Αυτά που είπα προηγουμένως για τον κόσμο χρειάζονται…Όταν υπάρξει έντονο ενδιαφέρον από τον κόσμο θα γίνουν όλα. Τότε θα γίνονται μεγάλα φεστιβάλ και θα γεμίζουν οι σκηνές και θα αναγεννηθεί η δισκογραφία , αφού πολλοί θα θελήσουν να εκμεταλλευτούν εμπορικά το γεγονός ,όπως και στο παρελθόν.

Οι διάφορες εταιρίες πνευματικών δικαιωμάτων βοήθησαν τους καλλιτέχνες ή ακριβώς το αντίθετο;
Ο ρόλος τους δεν ήταν ποτέ αυτός , οπότε δεν νομίζω πως τίθεται τέτοιο ερώτημα… 

Τι πιστεύεις ότι το μέλλον της ελληνόφωνης ροκ σκηνής θα είναι καλύτερο από το παρόν;
Θα πω και πάλι ότι εξαρτάται από το ενδιαφέρον του κόσμου… 

Τα δικά σας μελλοντικά σχέδια ποια είναι;
Να φτιάχνουμε καινούρια τραγούδια και να χαιρόμαστε την δημιουργία τους και την επικοινωνία που αυτά συνεπάγονται με το κοινό μας , τόσο δισκογραφικά , όσο και συναυλιακά. 

Και μια προτροπή για τους αναγνώστες του JazzBluesRock.gr
Να γεμίζουν τις μέρες τους με τις μουσικές που τους εκφράζουν, να ακούνε την μουσική και όχι να την βλέπουν (όπως οι περισσότεροι) και να έχουν το μυαλό τους ανοιχτό σε κάθε τι καινούριο!


Jacek Maniakowski : http://echooadventures.blogspot.gr


Επαφή :
https://www.facebook.com/groups/166257220193438/
http://www.reverbnation.com/xronir/songs

Σχολιάστε το άρθρο

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Facebook
Twitter GooglePlus