page top

Εκδηλώσεις Ιανουαρίου της Αίθουσας Συναυλιών Φίλιππος Νάκας

Δημοσιεύτηκε 10/1/2020 00:16

ΑΙΘΟΥΣΑ ΣΥΝΑΥΛΙΩΝ ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΝΑΚΑΣ ΙΠΠΟΚΡΑΤΟΥΣ 41 ΑΘΗΝΑ

ΤΗΛ.: 210 3634000

www.nakas.edu.gr

https://www.nakas.edu.gr/SynavliesʼncId=15

https://www.nakas.edu.gr/SeminariaʼncId=16

Τρίτη 14 Ιανουαρίου

ώρα 20:30

ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ 10€ - ΜΕΙΩΜΕΝΟ 5€

Συναυλία μουσικής δωματίου

Μαρία Ανισέγκου βιολοντσέλο

Στέφανος Νάσος πιάνο

Η τρίτη σονάτα για πιάνο και τσέλο του Beethoven, από τις συνολικά 5, ανήκει στην μεσαία -την λεγόμενη και ηρωική- περίοδο του συνθέτη. Την συνέθεσε το 1808, μία από τις πιο παραγωγικές περιόδους της ζωής του, ενώ παρουσιάστηκε για πρώτη φορά την επόμενη χρονιά. Είναι ένα ιδιαίτερα λυρικό έργο για την εποχή του, με ισάξιους ρόλους για τα δύο όργανα, και πιθανόν, ένα από τα πιο αγαπημένα έργα για τσέλο και πιάνο, παρά τον σκοτεινό υπότιτλο "Inter Lacrimas et Luctum" (εν μέσω δακρύων και πένθους), που σχετίζεται με την πολιτική κατάσταση της εποχής και την απογοήτευση του Beethoven από τον Ναπολέοντα.

Η σονάτα για τσέλο και πιάνο του Grieg (1882), το μοναδικό έργο του συνθέτη για αυτό το ντούο, αποτελείται και αυτή από τρία μέρη. Πρόκειται για ένα πολύ λυρικό έργο, με μεγάλες μελωδίες και για τα δύο όργανα, κυρίως όμως για το τσέλο. Ο Grieg παραμένει πιστός στην εθνική σχολή, θυμίζοντας συχνά, με την ιδιαίτερη γραφή του τόσο στην μελωδία όσο και στην αρμονία, το κοντσέρτο του για πιάνο και ορχήστρα. Σε κάθε περίπτωση, η σονάτα είναι ένα έργο στην ακμή του ύστερου ρομαντισμού.

Πρόγραμμα

Ludwig van Beethoven: Σονάτα για πιάνο και τσέλο αρ. 3, σε λα μείζονα, op. 69 / Edvard Grieg: Σονάτα για τσέλο και πιάνο σε λα ελάσσονα, op. 36 

Τετάρτη 15 Ιανουαρίου

ώρα 20:30

ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ 10€ - ΜΕΙΩΜΕΝΟ 5€

Melos Brass

Σοφία Σιωρά τρομπέτα

Σπύρος Αρκούδης τρομπέτα

Αντώνης Λαγός κόρνο

Γιώργος Κρίμπερης τρομπόνι

Σάκης Μυρώνης τούμπα

Αυτή τη φορά το Melos Brass θα επικεντρωθεί σε έργα που έχουν γραφτεί ειδικά για κουιντέτο χάλκινων πνευστών, αλλά και σε ένα έργο που έχει γραφτεί ειδικά για το σύνολο.

Η διαδρομή μας ξεκινάει από την κλασική Ρωσία με τον Victor Ewald. Κάνουμε μια στάση στην Ελλάδα για να συνομιλήσουμε με τον Γιάννη Ζουγανέλη και -ποιος ξέρει- κάτι "απρόοπτο" μπορεί να συμβεί. Η συνέχεια του ταξιδιού θα μας βρει στην Ολλανδία και τον Jan Koetsier να γράφει ένα μικρό μαρς τσίρκου, όπου με ένα ρυθμικό εύθυμο βηματισμό θα μας περάσει στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού και θα μας συστήσει τον Αμερικάνο Jan Bach. Εκείνος με τη σειρά του θα μας παρασύρει σε χορούς κυκλικούς και ελπίζουμε η ζάλη τους στο τέλος της διαδρομής να μας βρει να χορεύουμε όλοι μαζί.

 

Πρόγραμμα

V. Ewald: Quintet No 2 / Γ. Ζουγανέλης: Brass Quintet / Jan Koetsier: Kleiner Zirkusmarch op. 79/A / Jan Bach: Rounds and Dances 

Δευτέρα 20 Ιανουαρίου

ώρα 19:00

ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

Οι Συνθέτες που άλλαξαν την εποχή τους - Κύκλος διαλέξεων "Πορτρέτα"

John Cage, No such thing as silence

Εισηγητής:  Αλέξης Πορφυριάδης

Ο κύκλος διαλέξεων "πορτρέτα" θέτει στο επίκεντρο το έργο πρωτοπόρων δημιουργών που συνετέλεσαν καταλυτικά στην εξέλιξη της τέχνης τους.

Μια διάλεξη για τον Αμερικανό συνθέτη John Cage (1912-1992). Ο Τζον Κέιτζ με τις ρηξικέλευθες ιδέες του και με τις συνθετικές πρακτικές που εφάρμοσε αμφισβήτησε κάποιες από τις πιο βασικές παραδοχές στην παράδοση της έντεχνης δυτικής μουσικής σε ό,τι αφορά το ρόλο του συνθέτη, του μουσικού και του ακροατή, έδωσε νέες απαντήσεις στο θεμελιώδες ερώτημα "τι άλλο μπορεί να θεωρηθεί μουσική εκτός απ’ όσα ήδη γνωρίζουμε ως μουσική" και εξελίχθηκε σταδιακά σε έναν από τους πιο επιδραστικούς συνθέτες του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα. Στα τέλη της δεκαετίας του 1950 εισήγαγε τον όρο "Πειραματική Μουσική" για να περιγράψει ένα ρεύμα που επέδρασε και συνεχίζει να επιδρά όχι μόνο στη μουσική αλλά σε όλο το φάσμα της τέχνης στον δυτικό κόσμο.

Ο Αλέξης Πορφυριάδης θα μιλήσει για τους νεωτερισμούς που εισήγαγε ο John Cage  στην μουσική σύνθεση καθώς και για το θεωρητικό και ιδεολογικό του υπόβαθρο.

* Ο Αλέξης Πορφυριάδης είναι συνθέτης και θεωρητικός της μουσικής, διδάκτωρ του  Πανεπιστημίου Bath-Spa/Αγγλία (2016). Συνθέσεις του έχουν παρουσιαστεί σε διεθνή φεστιβάλ και σε συναυλίες στην Ευρώπη, τις Η.Π.Α. και τον Καναδά.

Τετάρτη 22 Ιανουαρίου

ώρα 20:30

ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ 10€ - ΜΕΙΩΜΕΝΟ 5€

Τρεις χρονολογίες σε μια αόρατη σύνδεση

Δήμητρα Μαντζουράτου πιάνο 

Μαργαρίτα Πλέστη βιολί

Γεωργία Κύπρου βιολοντσέλο

Το 1795 ο Beethoven ολοκληρώνει το Τrio op. 1 Νo 3. Πρόκειται για ένα από τα πιο άρτια έργα της νεότητάς του και το πιο πετυχημένο από τα τρία trios που απαρτίζουν το op. 1, όπως πίστευε και ο ίδιος ο συνθέτης. Χαρακτηρίζεται από έντονη δραματικότητα στο υλικό και μεγάλες αντιθέσεις στη δυναμική, που δρουν συνδυαστικά, οδηγώντας στην τόσο γνώριμη αλλά και μοναδική μπετοβενική ορμητικότητα.

Νοέμβριος 1827 είναι ο χρονικός προσδιορισμός του Schubert πάνω στο χειρόγραφο του Τrio op. 100, του οποίου η πρώτη δημόσια εκτέλεση πραγματοποιείται με επιτυχία στις 26 Δεκεμβρίου του ίδιου έτους. Σε σχέση με το πρώτο Τrio op. 99, το δεύτερο op. 100 παρουσιάζεται ακόμη πιο δομημένο. Χαρακτηρίζεται από θεματική ακρίβεια και ενότητα στα τέσσερά του μέρη τα οποία διαδέχονται το ένα το άλλο παρέχοντας στον ακροατή αίσθηση ισορροπίας χωρίς να περιορίζεται στο ελάχιστο το εύρος των εγειρόμενων συναισθημάτων.

Στο 2020 καλούμαστε να ερμηνεύσουμε αυτά τα έργα με την υποσυνείδητη, φιλτραρισμένη επιρροή από προηγούμενες μνημειώδεις ερμηνείες αλλά και με τη φρεσκάδα της άμεσης ματιάς στο μουσικό κείμενο. Στόχος η ισορροπία ανάμεσα στην προσωπική έκφραση και στην ακρίβεια της απόδοσης του κειμένου, ώστε να ξετυλίξουμε από κοινού όλοι οι παρευρισκόμενοι το νήμα της μουσικής σκέψης των δύο συνθετών.

Πρόγραμμα

Beethoven Piano Trio in C minor, op. 1 No 3 / Schubert Piano Trio in E-flat major, D. 929

Παρασκευή 24 Ιανουαρίου

ώρα 20:30

ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

Ρεσιτάλ πιάνου

Κατερίνα Καραμπάτσα

Η Κατερίνα Καραμπάτσα ακολουθεί στα πλήκτρα του πιάνου μια διαδρομή στα πιο δημοφιλή και αντιπροσωπευτικά κεφάλαια της πιανιστικής φιλολογίας, ανταποκρινόμενη στην ανάγκη να μεταδώσει για μία ακόμα φορά στο κοινό της Αίθουσας Συναυλιών κάποιες από τις πιο ελκυστικές στιγμές της συνθετικής δημιουργίας από την προκλασική εποχή μέχρι τον 20ό αιώνα.

Πέντε συνθέτες - πέντε κεφάλαια της μουσικής. Με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, οι Bach, Beethoven, Debussy, Gershwin και Καλομοίρης υπήρξαν πρωτοπόροι για την εποχή τους και άφησαν το στίγμα τους αναλλοίωτο, επηρεάζοντας τους επόμενους δημιουργούς.

H Κατερίνα Καραμπάτσα διδάσκει πιάνο στο Ωδείο Φίλιππος Νάκας.

Πρόγραμμα

J. S. Bach: Italian Concerto in F BWV971 / L. v. Beethoven: Sonata No 30 in E op. 109 /

Cl. Debussy: Pour le piano / Μ. Καλομοίρης: Νυχτιάτικο / G. Gershwin: Rhapsody in Blue

Δευτέρα 27 Ιανουαρίου

ώρα 20:30

ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

Through the eyes of a child…

Γιάννης Γιαννάκος quartet

Γιάννης Γιαννάκος κιθάρα

Δημήτρης Σεβδαλής πιάνο

Αλέξανδρος Τράμπας κοντραμπάσο

Βασίλης Πουσαίος ντραμς

O κιθαρίστας Γιάννης Γιαννάκος συμπράττει με τρεις εξαιρετικούς μουσικούς, τον Δημήτρη Σεβδαλή, τον Αλέξανδρο Τράμπα και τον Βασίλη Πουσαίο, αυτοσχεδιάζοντας σε πρωτότυπες μελωδίες εμπνευσμένες από την αθωότητα του παιδιού που όλοι κρύβουμε μέσα μας. Στιγμές του jazz ρεπερτορίου που έχουν ως κοινό παρονομαστή τον λυρισμό και την απλότητα που αντικατοπτρίζονται στην παιδική ψυχή. Μέσα από τα μάτια ενός παιδιού, λοιπόν, στην πιο "αθώα" jazz συναυλία της χρονιάς!

Τρίτη 28 Ιανουαρίου

ώρα 20:30

ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

H Ένωση Ελλήνων Μουσουργών παρουσιάζει:

Μυστική Ακολουθία ΙΙ

Θόδωρος Αντωνίου                            Just 6 strings (2014)

Κώστας Γρηγορέας                            Νυχτερινά (2003)

                                                            1. Notturno Affettuoso

                                                            2. Notturno Appassionato

Χαράλαμπος Εκμεκτσόγλου              Νοσταλγία

                                                            Σκέψις

                                                            Τραγούδι χωρίς λόγια

                                                            Νυχτερινό

Θανάσης Κουμεντέρης                                   Δύο Μονόλογοι (2018)

Νίκος Μπαλογιάννης                         Μυστική Ακολουθία (2019)

Σάββας Τσιλιγκιρίδης                         Mojo Strings (2018)

Νίκος Μπαλογιάννης σόλο κιθάρα

Με την ευγενική συμμετοχή των κιθαριστών Κώστα Μπουρόπουλου και ʼγγελου Μπότση

Καλλιτεχνική διεύθυνση: Ιωσήφ Παπαδάτος, Ιάκωβος Κονιτόπουλος

Από τα μικρά ρομαντικά ποιήματα του δάσκαλου Χαράλαμπου Εκμεκτσόγλου ως τους εσωτερικούς ονειρικούς δρόμους του Θανάση Κουμεντέρη, από τη λυρική νυχτερινή παραμυθία του χαρισματικού Κώστα Γρηγορέα ως τις εκκωφαντικές ροκ παραμορφώσεις του Σάββα Τσιλιγκιρίδη και τη θεατρική τέχνη της αριστοτεχνικής αφήγησης του μεγάλου Έλληνα Θόδωρου Αντωνίου, ο κιθαριστής Νίκος Μπαλογιάννης, γιορτάζοντας τα δέκα χρόνια συνεργασίας του με την Ένωση Ελλήνων Μουσουργών, παρουσιάζει μια Μυστική Ακολουθία, αφιερωμένη αποκλειστικά στη σύγχρονη ελληνική δημιουργία για κιθάρα.

Τετάρτη 29 Ιανουαρίου

ώρα 19:00

Είσοδος ελεύθερη

The Art of Mixing

Σεμινάριο του Γιώργου Κόλτσιου

Με το σεμινάριο The Art of Mixing θα προσπαθήσουμε να προσεγγίσουμε τις βασικές αρχές της μίξης, να γνωρίσουμε τα εργαλεία, ώστε να είμαστε σε θέση να προχωρήσουμε πέρα από αυτά με απώτερο σκοπό να μάθουμε πώς να κάνουμε τέχνη μέσω της τεχνολογίας.

  • Κατανόηση του Imaging - ανάλυση του "εικονικού" χώρου ανάμεσα στα ηχεία όπου λαμβάνει χώρα η μίξη.
  • Τι είναι η μίξη - η δημιουργική τοποθέτηση των ήχων στον χώρο (stereo image) ανάμεσα στα ηχεία.
  • Εργαλεία της μίξης - Volume faders, Panning pots, Equalizers, Effects (Reverbs, Delays, Compressions, Limiters, Noise Gates).
  • Πώς ο τεχνικός εξοπλισμός του στούντιο μπορεί να αλληλοεπιδράσει με τις δυναμικές της μουσικής ώστε η μίξη να είναι κατάλληλη για το εκάστοτε κομμάτι και όλες τις λεπτομέρειές του.
  • Τι σημαίνει καλή μίξη;
  • Κοινές αρχές και παραδόσεις για κάθε είδος μουσικής.
  • Deconstructing a Mix (Αποδομώντας μια μίξη): Ανάλυση-παρουσίαση μιας υπαρκτής μίξης και όλων των διαδικασιών που απαιτούνται για να φτάσουμε στο τελικό αποτέλεσμα.

Παρασκευή 31 Ιανουαρίου

ώρα 20:30

ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ 10€ - ΜΕΙΩΜΕΝΟ 5€

Piano Disintegration

Ρεσιτάλ πιάνου του Δημήτρη Κεραμιδάκη

Από τον ρομαντισμό στην τζαζ, από την ανατολή στη δύση, από το ακουστικό στην ηλεκτρονική μουσική, από την αρμονία στα cluster, από το συναίσθημα στην αλεατορική μουσική, από την οργανική μουσική στη μουσική των σφαιρών... μια ματιά στην εσωτερική διάσταση της μουσικής μέσω του πιάνου από τον Δημήτρη Κεραμιδάκη.

Παραγωγός, συνθέτης, σολίστ και δάσκαλος, ο Δ. Κεραμιδάκης ξεκίνησε την καριέρα του ως παιδί-θαύμα αποφοιτώντας από το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης το 1996. Το 1997 συνεχίζει με υποτροφίες τις σπουδές του με τους Roberto Szidon, Ruth Gerald, Victor Merzhanov και άλλους σημαίνοντες πιανίστες. Κάπου εκεί νιώθει την ανάγκη να χαράξει το δρόμο του ως δημιουργός μέσω της αυτοσχεδιαστικής μουσικής αλλά και της ηλεκτρονικής τεχνολογίας. Γίνεται μέλος της ομάδας ψυχοακουστικής του Α.Π.Θ. και γράφει μουσική ερευνώντας και εξελίσσοντας νέες μορφές, τάσεις και δρόμους, δίνοντας παράλληλα συναυλίες σε όλο τον κόσμο. Τα τελευταία χρόνια έχει στρέψει το ενδιαφέρον του στο πάντρεμα του παραδοσιακού τραγουδιού, της μεσογειακής μουσικής και της αφρικάνικης κουλτούρας με τον οργανικό ήχο του πιάνου, τη μαγεία της τεχνολογίας και την ελευθερία της τζαζ.  Έχει στο ενεργητικό του βραβεύσεις, συμμετοχές σε φεστιβάλ, σεμινάρια και πάνω από 2000 συμμετοχές σε ελληνική και ξένη δισκογραφία.

 

Σχολιάστε το άρθρο

Facebook
Twitter GooglePlus